Herhaling werkt. Door inhoud op verschillende manieren en tijdstippen aan te bieden, krijgt de lerende de kans om kennis te verankeren.
Je kan erover zeggen wat je wil, maar de eindeloze herhalingen van De Kampioenen tonen op z'n minst de kracht van herhaling aan!
Je hoort me nu niet pleiten om die belangrijke compliance training elk jaar opnieuw te programmeren en te herhalen. Dat kan je bezwaarlijk boeiend noemen.
Maar onze grijze massa is wel gebaat bij een vorm van herhaling, als het gaat over het aanmaken en versterken van neurale verbindingen. Want het klinkt raar, maar het opslaan van kennis in je geheugen komt neer op biologische processen in onze bovenkamer. En kennis van je kortetermijngeheugen (ik heb het net gelezen) in je langetermijngeheugen (ik weet nog wat ik vorige maand las) krijgen, vergt onder andere herhaling.
Iets wat elke student die de avond voor een examen nog een nieuw hoofdstuk ging blokken, wel eens ervaarde.
Zal 't gaan ja!
Ons brein bestaat uit een netwerk van neuronen, verbonden door synapsen. Wanneer we iets nieuws leren, vormen of versterken we de verbindingen tussen deze neuronen. Het is een beetje alsof je een spier traint; hoe meer je die gebruikt, hoe sterker ze wordt. Je brein is dus een cognitieve Schwarzenegger. Door informatie regelmatig te herhalen, versterken we deze nieuwe neurale paden, wat leidt tot betere retentie en gemakkelijker herinneren van de geleerde informatie.
Die fysieke veranderingen onder ons schedeldak, noemen wetenschappers 'neuroplasticiteit'. Deze prachtige eigenschap stelt ons in staat om nieuwe vaardigheden te verwerven, onze kennis uit te breiden, en ons aan te passen aan nieuwe omstandigheden.
Stel je voor dat elke nieuwe ervaring, elk geleerd feit of elke vaardigheid een spoor nalaat in je brein. Een beetje zoals een everzwijn een pad door een bos vormt. Aanvankelijk is dit pad nauwelijks zichtbaar, maar hoe vaker het beest daar passeert, hoe duidelijker en zichtbaarder het pad wordt. Dat is ook hoe herhaling in het leerproces de aanmaak van nieuwe neurale verbindingen versterkt. Zo klikken we kennis beter vast.Het is dus logisch dat we het deuntje van 'De Kampioenen' feilloos kunnen meezingen. Dat wordt nog altijd in ons brein gestampt.
Herhaling is dus de sleutel tot het versterken van deze nieuwe neurale paden. Net zoals een muzikant oefeningen herhaalt om een stuk te perfectioneren, helpt herhaling ons om informatie efficiënter op te slaan en te herinneren.Door steeds opnieuw bepaalde informatie op te diepen, versterken en verbeteren we de verbindingen tussen neuronen. En zo verankeren we die informatie in ons geheugen.
Voor professionals in de L&D-sector biedt dit inzicht waardevolle kansen. Het ontwerpen van leerprogramma's die de kracht van herhaling benutten, kan het leerproces aanzienlijk verbeteren. Denk aan interactieve e-learningmodules die belangrijke concepten op verschillende momenten en op verschillende manieren herhalen, om zo de leerervaring te verdiepen en te verankeren.
In onze L&D-sector is het belangrijk om leerstrategieën te ontwikkelen die de neuroplasticiteit van het brein benutten. Dit betekent het creëren van leerervaringen die niet alleen deelnemers aanzetten tot actieve betrokkenheid maar ook gelegenheid bieden voor herhaling en toepassing in verschillende contexten.
Het inzetten van technieken zoals spaced repetition, active recall, en het toepassen van geleerde concepten in praktische situaties, kan helpen om de neuroplasticiteit te stimuleren en een dieper, betekenisvoller leerproces te bevorderen. Door de natuurlijke kracht van het brein te begrijpen en te gebruiken, kunnen we leerervaringen ontwerpen die echt beklijven.
Het begrijpen van hoe ons brein werkt en verandert door leren, biedt ons niet alleen de kans om effectievere leerstrategieën te ontwikkelen, maar herinnert ons er ook aan dat leren een levenslang avontuur is. Ons brein blijft zich ontwikkelen zolang we blijven leren.
Daarop spelen we bij Epyc graag in.
Zo is het uitwerken van leercampagnes een uit de hand gelopen hobby! Door op verspreide tijdstippen een nieuw stukje content los te laten, een affichecampagne te doen, of de cafetaria in thema aan te kleden kan je een belangrijk onderwerp steeds weer in de verf zetten. Je maakt het letterlijk 'top of mind'. Je collega's denken eraan. Ze voelen dat het onderwerp belangrijk is voor de organisatie.
En een makkelijke win is een leerbooster. Het goeie nieuws is dat jullie waarschijnlijk reeds alles in huis hebben om ermee te starten. Behalve misschien een top e-learningpartner om coole content te maken. Kan je standaard leerplatformberichten uitsturen? Hebben jullie een intranet waar mensen 's ochtends het menu van het bedrijfsrestaurant checken? Of gebruikt de dienst Communicatie een mailingtool om de collega's op de hoogte te houden? Dan kunnen we direct aan de slag. En zo niet, zoeken we samen een goeie oplossing.
Wanneer we mensen iets willen leren, proberen we weg te blijven van een 'information overload'. Klanten geven nog te dikwijls de voorkeur aan alle inhoud in één gooi naar de medewerkers te krijgen. Dat is wat ik zelf 'tuinslangleren' noem. Je besproeit mensen met een stortvloed aan kennis, in de hoop dat ze er toch een beetje van binnen hebben, en nadien nog even nat blijven. In de praktijk sta je dikwijls op een nat gazon.
Microlearning leent zich goed tot het gespreid aanbieden en herhalen van inhoud. Af en toe een nieuw stukje aanbieden, een oud stukje herhalen, een bestaand stukje uitbreiden. Dat is een knappe strategie!
Epyc Solutions en Axians, merk van VINCI Energies voor bedrijfsgerichte ICT oplossingen, slaan de handen in elkaar voor de verdere uitbouw van Axele on-the-job: een innovatieve mobiele applicatie voor het duurzaam delen van kennis en informatie.
Microlearning (met de micro van microscoop) is het gebruiken van kleine stukjes content om iemand één bepaald ding bij te brengen. Het duurt soms maar een minuutje om dat te lezen, te bekijken of beluisteren. En je leert er één strak afgebakend en duidelijk omschreven probleem mee oplossen.